کارآفرینی و اشتغال زاییمشاغل خانگی

پرورش خرخاکی در خانه و کسب درآمد میلیونی

کسب درآمد میلیونی با پرورش حشره خر خاکی

آموزش پرورش خرخاکی ایده پرورش و راه اندازی فارم خرخاکی. شاید تصورش سخت باشد، اما حشراتی مثل سوسک، مگس، کرم، ملخ و خرخاکی که اغلب از دیدنشان چندشمان می‌شود و پا به فرار می‌گذاریم، برای برخی پولساز و ابزار یک شغل نان و آبدار هستند.

نام خرخاکی شاید در نگاه اول کمی خنده‌دار به نظر برسد، اما درآمدی که می‌توان از پرورش آن کسب کرد، بسیار بیشتر از این است که بتوان آن را نادیده گرفت. پرورش خرخاکی، نسبت به پرورش سایر حشرات، مزایای بسیاری دارد. از جمله: تنوع غذایی بیشتر، ارزش غذایی بالاتر و بازار گسترده‌تر

در ایران، پرورش خرخاکی هنوز در مراحل اولیه‌ی خود قرار دارد و تنها تعداد محدودی از افراد به این کار مشغول هستند. این امر، فرصت مناسبی را برای افرادی که به دنبال کسب درآمد هستند، فراهم می‌کند. بنابراین، پرورش خرخاکی، فرصتی استثنایی برای کسب درآمد با هر سرمایه‌ای است. اگر به دنبال شغلی هستید که هم درآمد خوبی داشته باشد و هم کثیف نباشد، پرورش خرخاکی می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای شما باشد.

آشنایی با خرخاکی

خرخاکی یا گوخدا (گاوخدا) به انگلیسی Woodlouse،  سخت‌پوستی است که ده جفت پا، پوسته‌ای سخت و بندبند و شاخک‌هایی دراز دارد. خرخاکی‌ها جزو معدود سخت‌پوستانی هستند که همواره روی خشکی زندگی می‌کنند. 

خرخاکی ها سخت پوستان کوچکی هستند که اغلب ترجیح می دهند که در خارج از خانه و در مکان های مرطوب و تاریک زندگی کنند. خرخاکی ها موجودات بی آزار و مفیدی هستند. آنها هیچ گونه بیماری را منتقل نمی کنند و ضرری برای انسان ندارند. وجود خرخاکی در خانه به شما وجود رطوبت در خانه را هشدار می دهد. زیرا خرخاکی برای زنده ماندن به رطوبت نیاز دارد. خرخاکی ها به سرعت تکثیر می شوند.

عمر خرخاکی حدود سه سال است که در برخی ممکن است به چهار سال هم برسد.

با وجود اندازه کوچک و پوسته سخت و توانایی گلوله شدن هنگام خطر اما خرخاکی شکارچیان زیادی دارد از جمله: عنکبوت ها، وزغ، هزارپا، حشره خوارها (پستانداری شبیه موش) و ….

ایده راه اندازی فارم پرورش خرخاکی

خیلی وقت ها اگر خاک گلدان ها مرطوب باشه معمولا خر خاکی میبینید، در این حد پرورش خر خاکی به عنوان یک شغل خانگی آسان است. در ایران پرورش این جانور سخت نیست، سخت ترین قسمت این کار فروش است. اگه در فروش تخصص داشته باشید خیلی راحت میتوانید به درآمدهای بالای برسید.

خرخاکی ها علاوه بر آنکه منبع کلسیم و بسیاری از مواد معدنی مورد نیاز انواع پرندگان و دیگر جانداران هستند نقش مهمی در تجزیه و چرخه نیتروژن دارند.

پرورش خرخاکی، نسبت به پرورش سایر حشرات، مزایای بسیاری دارد. میلورم و خرخاکی، هر دو گزینه‌های مناسبی برای پرورش هستند. میلورم برای افرادی که به دنبال پرورش سریع و کم‌دردسر هستند، گزینه‌ی بهتری است. خرخاکی برای افرادی که به دنبال پرورش با ارزش غذایی بالاتر و بازار گسترده‌تر هستند، گزینه‌ی بهتری است.

هدف پرورش خرخاکی

پرورش خرخاکی برای تولید خرخاکی زنده، خشک و پودر شده برای تغذیه حیوانات خانگی، آبزیان و خزندگان انجام می‌شود.

انواع خرخاکی پرورشی

انواع خرخاکی پرورشی

خرخاکی‌ها انواع مختلفی دارند، اما برای پرورش، بهتر است از انواعی که گرد می‌شوند استفاده شود. این نوع خرخاکی وزن بیشتری دارد و تلفات کمتری دارد.

  • خرخاکی گلوله‌ای: این نوع خرخاکی، یکی از رایج‌ترین انواع خرخاکی پرورشی است. خرخاکی گلوله‌ای، به دلیل شکل گرد خود، به راحتی قابل حمل و نقل است.
  • خرخاکی رومی: این نوع خرخاکی، نسبت به خرخاکی گلوله‌ای، کمی بزرگتر است. خرخاکی رومی، به دلیل مقاومت بالای خود، برای پرورش در شرایط سخت مناسب است.
  • خرخاکی آفریقایی: این نوع خرخاکی، بزرگترین نوع خرخاکی پرورشی است. خرخاکی آفریقایی، به دلیل اندازه بزرگ خود، برای پرورش در فضای باز مناسب است.

تجهیزات مورد نیاز

برای پرورش خرخاکی، به فضای ۲ تا ۱۲ مترمربع و یه سری تجهیزات برای پرورش خرخاکی نیاز است. تجهیزات پرورش خرخاکی را می‌توانید بخرید یا خودتان بسازید.

وسایل لازم برای پرورش خرخاکی در گلدان یا ظرف پلاستیکی در خانه:

  • ظرف در دار با سوراخ های هوا برای جمع آوری خرخاکی
  • جعبه پلاستیکی بزرگ دردار با سوراخ های هوا (برای نگهداری خرخاکی در حین ایجاد سینی انتخاب)
  • سینی بزرگ برای هر گروه
  • سلفون
  • سیب و سیب زمینی
  • سنگ های تخت و قطعات کوچک ماسه
  • چیزهای مختلف برای کلونی خرخاکی برای هر گروه

آموزش تکثیر خرخاکی و ایجاد کلونی

جمع آوری خرخاکی: ابتدا خرخاکی را از باغ، پارک یا جنگل محلی خود جمع آوری کنید. می توانید از یک ظرف دردار با سوراخ های هوا برای جمع آوری آنها استفاده کنید.

انتخاب ظرف: به یک جعبه پلاستیکی بزرگ در دار با سوراخ های هوا نیاز دارید تا خرخاکی خود را در حین ایجاد سینی انتخاب نگهداری کنید. همچنین می توانید از یک مخزن بزرگ یا آکواریوم استفاده کنید.

ایجاد سینی انتخاب: از سلفون برای تقسیم جعبه ذخیره سازی به بخش های مختلف استفاده کنید. این امر زیستگاه های مختلفی را برای خرخاکی شما ایجاد می کند.

افزودن بسترهای مختلف: هر بخش سینی انتخاب شما باید بسترهای مختلفی داشته باشد. برخی از بسترهای خوب برای خرخاکی شامل سیب و سیب زمینی، سنگ های تخت و قطعات کوچک ماسه و برگ ها و شاخه ها است.

افزودن خرخاکی: پس از راه اندازی سینی انتخاب خود، می توانید خرخاکی خود را به جعبه ذخیره سازی اضافه کنید. مطمئن شوید که انواع مختلفی از خرخاکی را به هر بخش اضافه می کنید.

بخور دادن منظم: خرخاکی برای زنده ماندن به رطوبت نیاز دارد، بنابراین مطمئن شوید که کلونی خود را به طور منظم بخور می دهید. می توانید از بطری اسپری پر از آب استفاده کنید.

تغذیه خرخاکی: خرخاکی ها لاشه خوار هستند، بنابراین انواع مختلفی از غذا را می خورند، از جمله برگ های پوسیده، میوه ها و سبزیجات. می توانید آنها را با غذای مانده یا خوراک خرخاکی تغذیه کنید.

نظارت بر کلونی: مطمئن شوید که کلونی خود را به طور منظم برای اطمینان از سلامتی آنها نظارت می کنید. باید علائم بیماری یا آفات را بررسی کنید.

بازار فروش خر خاکی

شما با پرورش خرخاکی می توانید در بازار خرخاکی زنده و خرخاکی خشک و پودر شده را برای تغذیه حیوانات خانگی آبزیان و خزنده ها بفروشید. 

خرخاکی خشک منبع کلسیم است. خر خاکی غذای خیلی از حیوانات، غذای بلدرچین، مرغداری ها، پرورش ماهی ها، ماهی های زینتی و خیلی جاهای دیگر است. (خرخاکی در واقع مقوی ترین غذا برای این ژانر کاری هستند که بازار بسیار خوبی هم دارد) و چون منبع غنی کلسیم هستند در کشورهای دیگر مصارف دیگری هم دارند.

افرادی که سالن پرورش مرغ دارند یا مرغ در خانه نگهداری می کنند یا پرورش می دهند یا خزنده یا حیوانی که مشکل کلسیم دارد می توانند از خرخاکی برای تامین کلسیم حیوانات خودشان استفاده کنند.

هر هزار تا را تقریبا یک میلیون از شما میخرند و جالب اینجاست! فقط چند پرورش دهنده بیشتر در ایران نداریم. آن هم برای خرخاکی که دارد کم کم جای میلورم را میگیرد. در کل پرورش سختی ندارد و واقعاً نسبت به خیلی از کارها بی دردسر است.

مصارف خرخاکی پرورشی

  1. خرخاکی ها برای تغذیه حیوانات خانگی یا پرورشی استفاده می شود.
  2. به عنوان حیوان خانگی نگهداری می شوند.
  3. تغذیه همستر، موش، سنجاب، مرغ، طیور، ماکیان، ماهی ها، خزندگان، عنکبوبت ها، تارانتولا، ماهی آکواریومی، بلدرچین، مرغ محلی، جونده ها و همه حیوانات بسته به نوع جثه حیوان از زنده یا خشک یا پودر استفاده میکنند.

در برخی از کشورهای خارجی، خرخاکی‌ها کاربردهای خاص دیگری نیز دارند. به عنوان مثال، در چین، خرخاکی‌ها برای درمان بیماری‌های مختلف، از جمله بیماری‌های پوستی، استفاده می‌شوند. در ژاپن، خرخاکی‌ها برای تهیه برخی از غذاهای سنتی، از جمله نوشیدنی‌های خرخاکی، استفاده می‌شوند.

سرمایه مورد نیاز برای پرورش خرخاکی در خانه

سرمایه مورد نیاز برای پرورش خرخاکی، بسته به فضای مورد استفاده و تجهیزات مورد نیاز، متفاوت است.

برای یک کلونی کوچک با ظرفیت ۵۰۰ تا ۱۰۰۰۰ خرخاکی، به فضای ۲ مترمربع نیاز است. هزینه خرید تجهیزات مورد نیاز برای این فضای، حدود ۱ تا ۱.۵ میلیون تومان است. همچنین، هزینه خرید خرخاکی اولیه، حدود ۵۰۰ هزار تومان است. بنابراین، سرمایه مورد نیاز برای پرورش خرخاکی در فضای ۲ مترمربع، حدود ۱.۵ تا ۲ میلیون تومان است.

برای یک کلونی بزرگ با ظرفیت ۵۰۰۰۰۰ تا ۱ میلیون خرخاکی، به فضای ۱۲ مترمربع نیاز است. هزینه خرید تجهیزات مورد نیاز برای این فضای، حدود ۷ تا ۱۵ میلیون تومان است. همچنین، هزینه خرید خرخاکی اولیه، حدود ۲ میلیون تومان است. بنابراین، سرمایه مورد نیاز برای پرورش خرخاکی در فضای ۱۲ مترمربع، حدود ۹ تا ۱۷ میلیون تومان است.

روش های کسب درآمد مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا