کارآفرینی و اشتغال زاییمشاغل خانگی

کشت زعفران طبقاتی در خانه کم زحمت و سودآور

کشت طبقاتی زعفران در ۵ طیقه در منزل

کشت زعفران طبقاتی در خانه، در مقایسه با کشت سنتی زعفران، زحمت کمتری دارد. در کشت سنتی زعفران، زمین باید شخم زده شود و کود و آبیاری منظم انجام شود. همچنین، برداشت زعفران در کشت سنتی، دستی انجام می شود و نیاز به نیروی کار زیادی دارد. کشت زعفران طبقاتی در خانه، یک کسب و کار خانگی کم زحمت است.

زعفران یکی از گران ترین ادویه های جهان است. بنابراین، کشت زعفران می تواند یک کسب و کار خانگی بسیار سودآور باشد.

در کشت زعفران طبقاتی، با توجه به اینکه فضای مورد نیاز کمتر است و زحمت کمتری دارد، هزینه های تولید نیز کمتر خواهد بود. بنابراین، سودآوری این کسب و کار نیز بیشتر خواهد بود.

کشت زعفران طبقاتی در خانه، می تواند یک شغل خانگی برای افراد علاقه مند به کشاورزی باشد. این کسب و کار، برای افراد شاغل نیز مناسب است، زیرا می توان آن را در کنار شغل اصلی خود نیز انجام داد.

با توجه به مزایایی که کشت زعفران طبقاتی در خانه دارد، این ایده کسب و کار، می تواند یک گزینه مناسب برای افرادی باشد که به دنبال یک شغل خانگی کم زحمت، سودآور، و با آینده ای روشن هستند.

ایده کشت زعفران طبقاتی در انباری، اتاق و زیرزمین

در کشت زعفران طبقاتی مهمترین فاکتورها نور، دما و رطوبت است که همه آنها باید کاملاً تنظیم شوند. نکته مهم این است که پیاز زعفران هرگز نباید مستقیماً با آب در تماس باشد و آب مورد نیاز خود را فقط از دستگاه های مرطوب کننده باید تامین کنید.

کشت زعفران طبقاتی در سال های اخیر به ویژه در ایران رواج یافته است. برخی کشاورزان از راندمان تولید سه کیلوگرم زعفران خشک به ازای هر تن پیاز زعفران در سال های اولیه ساخت گلخانه خانگی خبر داده است.

اگر شرایط و امکانات لازم را دارید، کشت زعفران طبقاتی در خانه می تواند یک کسب و کار خانگی سودآور و با آینده ای روشن باشد.

شرایط و تجهیزات مورد نیاز کشت طبقاتی زعفران

  • محیط بسته مانند انباری، اتاق و زیرزمین
  • رطوبت ساز
  • بخاری
  • کولر
  • قفسه های کشت
  • بشقاب های چوبی برای قرار دادن پیاز زعفران

فواید کاشت زعفران طبقاتی در خانه

  1. برداشت آسان
  2. هزینه پایین تولید
  3. مصرف کمتر آب
  4. زعفران تولید شده با عیار بالا

تهیه پیاز زعفران مرغوب و درشت

برای تهیه پیاز زعفران باید پیاز درشت را در اواسط خرداد با وزن بیش از 15 گرم تهیه کنید. تهیه پیاز ضعیف و سبک عملکرد تولید زعفران را به شدت کاهش می دهد، بنابراین توصیه می شود از پیاز زیر 15 گرم در کشت زعفران استفاده نشود. پس از تهیه پیاز در خرداد ماه، پیازها را باید تا اوایل شهریور در محیطی کاملا خنک و دور از نور خورشید نگهداری کنید. در این مدت مراقب باشید تا رطوبت به پیاز نرسد و دمای محیط پیاز حداکثر 13 درجه سانتیگراد باشد. برای جلوگیری از رشد و شکستن خواب تابستانی باید دما بالای صفر باشد.

آماده سازی مکانی مسقف و سالم برای کاشت پیاز زعفران

در این مرحله باید مکانی مسقف و سالم برای کاشت پیاز تهیه شود:

شرایط محل کشت زعفران در خانه:

  1. محیط کشت باید به دور از هرگونه آلودگی های محیطی باشد.
  2. محیط باید دارای پنجره جهت هوادهی و کنترل دما و رطوبت باشد.
  3. برای خنک سازی سالن باید از کولر استفاده کرد. دستگاه موجود باید بتواند محیط را تا دمای 13 درجه سانتیگراد بالای صفر خنک کند.
  4. سالن کشت باید مجهز به بخاری فن دار برای گرم شدن محیط در مرحله برداشت گل باشد.

پس از آماده سازی محل مورد نظر باید قفسه های کف (4 یا 5 طبقه) با ارتفاع 40 تا 50 سانتی متر ساخته شود. در کنار قفسه ها باید کفپوش های چوبی به طول و عرض 100 سانتی متر در 70 سانتی متر در نظر گرفته شود.

این قفسه ها می تواند از چوب و همچنین فلز ساخته شود. عرض قفسه ها باید حداکثر 70 سانتی متر باشد و فاصله بین قفسه ها برای استفاده به عنوان راهرو 80 سانتی متر کافی است.

در سالن کشت زعفران در اتاقی به مساحت ۱۲ متر مربع با قفسه های 5 طبقه به حدود ۵۰ کیلو پیاز زعفران نیاز است.

اگر بخواهید به عنوان یک شغل این کار را انجام دهید، بهتر است متراژ این فضا حداقل 100 متر مربع باشد.

کشت طبقاتی زعفران در خانه

خاک و کود مناسب برای رشد زعفران در محیط خانگی

خاک مناسب برای رشد زعفران، باید سبک و غنی از مواد آلی باشد. خاک باید زهکشی خوبی داشته باشد تا از تعرق بیش از حد آب و پوسیدگی پیازهای زعفران جلوگیری شود. همچنین، خاک باید دارای مواد مغذی کافی برای رشد زعفران باشد.

برای تهیه خاک مناسب برای رشد زعفران در محیط خانگی، می توانید از ترکیبات زیر استفاده کنید:

  • ترکیب اول: خاک باغچه، کود گاوی پوسیده، و ماسه به نسبت مساوی
  • ترکیب دوم: خاک برگ، کود حیوانی پوسیده، و ماسه به نسبت مساوی
  • ترکیب سوم: خاک باغچه، پرلیت، و کود حیوانی پوسیده به نسبت مساوی

زعفران به کود زیادی نیاز ندارد. در سال اول کاشت، نیازی به کوددهی نیست. در سال های بعدی، می توانید از کودهای شیمیایی یا کودهای آلی برای کوددهی زعفران استفاده کنید.

برای کوددهی زعفران در محیط خانگی، می توانید از ترکیبات زیر استفاده کنید:

  • کود شیمیایی: کود اوره، کود سولفات پتاسیم، و کود سوپر فسفات تریپل
  • کود آلی: کود گاوی پوسیده، کود مرغی پوسیده، و کود برگ

برای کوددهی زعفران، باید از کودهای محلول در آب استفاده کنید. کود را می توانید با آب مخلوط کرده و به خاک اضافه کنید. همچنین، می توانید کود را به صورت خشک بر روی خاک بپاشید.

نکته: خاک زعفران باید همیشه کمی مرطوب باشد، اما نباید خیس باشد. از کوددهی بیش از حد زعفران خودداری کنید. از کوددهی زعفران در زمان گلدهی خودداری کنید.

انتقال پیاز زعفران به سالن کشت زعفران طبقاتی

ضدعفونی محیط: قبل از انتقال پیاز به داخل سالن، سالن با مواد ضدعفونی کننده ضدعفونی شده و از ورود مواد خارجی آلوده به سالن جلوگیری شود. سپس پیازها را از یکدیگر جدا کرده و آنها را از خاک، کاه اضافی و سایر مواد اضافی پاک کنید.

ضد عفونی پیاز زعفران: در این مرحله باید محلول قارچ کش و کنه کش را با هم در یک مخزن به نسبت یک به هزار ترکیب کنید و پیازهای زعفران را برای چند دقیقه در این محلول خیس کنید. بگذارید تا پیازها کاملا ضد عفونی شوند.

چیدن پیاز روی زمین: پس از ضدعفونی و خشک کردن پیازها در سایه، پیازها را در طبقات از پیش آماده شده چیده و قفسه ها را به داخل سالن منتقل کنید، در این مرحله که در اواخر شهریور ماه انجام می شود، رطوبت هوا باید 80 درصد باشد.

همچنین دمای محیط به مدت 7 روز باید زیر 13 درجه سانتیگراد نگه داشته شود، این عمل با رطوبت 80 درصد باعث می شود پیازها از خواب تابستانی بیدار شوند و شروع به رشد کنند.

گلدهی زعفران در فضای خانه

در این مرحله، پیازها شروع به بیدار شدن می کنند و تاج های خود را رشد می دهند. باید از رشد برگهای ضعیف جلوگیری کرد. این عمل با دست انجام می شود و از هدر رفت انرژی ذخیره شده پیاز جلوگیری می کند و باعث بالا آمدن آن می شود و کارایی را افزایش میدهد.

بعد از رشد همه پیازها دمای محیط را به 17 درجه سانتیگراد برسانید، این دما بهترین دما برای گلدهی زعفران است. به محض رشد اولین گل زعفران شروع به برداشت گل کنید. این روند از زمان ظهور گل به مدت 7 تا 10 روز ادامه می یابد تا زمانی که همه پیازها تمام گل های خود را تولید کنند.

هر پیاز (15 تا 20 گرمی) در شرایط مساعد پرورش زعفران به طور متوسط ​​12 تا 14 گل تولید می کند.

درآمد کاشت زعفران طبقاتی در منزل

درآمد کاشت زعفران در منزل به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله:

  • مساحت زمین یا گلدان
  • کیفیت پیاز زعفران
  • شرایط آب و هوایی
  • رعایت نکات فنی کاشت و داشت

تخمین درآمد کاشت زعفران طبقاتی در ۵ طبقه در خانه: اگر مساحت زیر کشت مفید هر طبقه 10 متر مربع باشد، مساحت کل پنج طبقه برابر 50 متر مربع خواهد بود. بنابراین، در سال اول می‌توان حدود 50 کیلوگرم گل زعفران برداشت کرد. این مقدار گل زعفران پس از خشک شدن به حدود 2.5 کیلوگرم زعفران خشک شده تبدیل می‌شود که ارزشی معادل 112.5 میلیون تومان تا 225 میلیون تومان دارد.

البته باید توجه داشت که این درآمد در صورتی حاصل می‌شود که شرایط کاشت و داشت زعفران به درستی رعایت شود. در صورت عدم رعایت این شرایط، ممکن است درآمد کاشت زعفران کاهش یابد یا حتی به صفر برسد.

روش های کسب درآمد مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا